Rynek Infrastruktury
Inwestycje zostaną dokończone przez nowe podmioty wybrane w drodze postępowania przetargowego. Uwzględniając obecne zaawansowanie prac na budowie oraz czas konieczny na wyłonienie nowego wykonawcy, GDDKiA szacuje, że ponad 8-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 powinien zostać oddany do ruchu do końca października tego roku.
Wcześniej, bo już w tegoroczne wakacje zostanie udostępniony do ruchu prawie 9-kilometrowa obwodnica Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36, realizowana w ramach kontraktu na budowę S5. Najpóźniej, bo w przyszłoroczne wakacje, zostanie udostępniony odcinek S5.
Generalna Dyrekcja tłumaczy, że w związku ze złożeniem przez wiedeńską centralę firmy w Austrii wniosku o upadłość, nie miała ona innego wyjścia jak wypowiedzenie umowy. „Spółka nie realizowała bowiem swoich zobowiązań kontraktowych wobec GDDKiA, mimo wielokrotnych wezwań inwestora do kontynuowania budowy przez wykonawcę” – informuje inwestor.
Wszyscy podwykonawcy firmy Alpine Bau, którzy rzetelnie wykonali swoją pracę przy realizacji inwestycji GDDKiA otrzymają należne pieniądze, zgodnie ze standardowymi procedurami obowiązującymi w Generalnej Dyrekcji.
W przypadku zaakceptowanych podwykonawców robót procedurę tą określa ustawa Kodeks Cywilny. W takich sytuacjach w przypadku braku uregulowania zobowiązań przez wykonawcę, zamawiający ma obowiązek uregulowania tych płatności na rzecz podwykonawcy na zasadach solidarnej odpowiedzialności. Wówczas GDDKiA przysługuje regres w stosunku do wykonawcy.
W przypadku usługodawców i dostawców kwestię te reguluje spec ustawa uchwalona 28 czerwca 2012 roku, która ściśle określa procedurę wypłat na rzecz usługodawców i dostawców. Podmioty te zobowiązane są dostarczyć zamawiającemu dokumenty określone w tej ustawie (wezwanie do zapłaty, niezapłacone faktury przez wykonawcę).